🪞Zelfbeeldtraining (voor volwassenen)

Vanaf september startten wij een training die helpt om een positiever, realistischer en steviger zelfbeeld te ontwikkelen. Veel mensen weten rationeel best dat ze kwaliteiten hebben, maar voelen dat niet altijd zo. Negatieve gedachten of herinneringen kunnen veel sterker aanwezig zijn dan positieve ervaringen. Binnen deze training oefenen we om positieve kennis over jezelf beter voelbaar en toegankelijk te maken.

Voor wie is deze training bedoeld:

De training is bedoeld voor volwassenen die merken dat zij regelmatig last hebben van een negatief of kwetsbaar zelfbeeld. Bijvoorbeeld wanneer je vaak denkt: ‘Ik ben niet goed genoeg’, ‘Ik doe het toch altijd fout’, ‘Ik ben niets waard’, ‘Ik ben niet belangrijk’, en zo zijn er nog veel meer gedachtes die door je hoofd kunnen gaan.

Het doel:

Het doel van deze training is niet om jezelf kunstmatig positief te maken. Het doel is om een meer evenwichtig zelfbeeld te ontwikkelen. Je leert om positieve eigenschappen, herinneringen en ervaringen bewuster op te roepen en sterker te maken, zodat deze beter en steviger staan ten opzichte van je negatieve gedachten. Na deze cursus heb je geoefend met de volgende dingen:

1. Het herkennen van de negatieve zelfbeeldgedachten

2. Het ontwikkelen van een meer realistisch zelfbeeld

3. Het versterken van positieve gevoelens

4. Het toepassen van oefeningen in het dagelijks leven

Opbouw van de training:

Voor de start wordt met iedereen een individuele afspraak gepland. De training bestaat vervolgens uit acht sessies. Elke sessie duurt ongeveer 1.5 uur. De bijeenkomsten bouwen op elkaar voort, waardoor het belangrijk is dat je probeert alle sessies bij te wonen. Tijdens de bijeenkomsten krijg je uitleg, doe je oefeningen en bespreek je ervaringen. Tussen de sessies krijg je meestal oefenopdrachten mee. Juist ook het oefenen buiten de bijeenkomsten helpt om het positieve zelfbeeld sterker te maken.

Wat kun je verwachten:

De training kan helpend en hoopgevend zijn, maar soms ook confronterend. Het kan lastig zijn om positieve eigenschappen over jezelf te benoemen of toe te laten. We oefenen stap voor stap en in een veilige sfeer. De groepsgrootte is drie tot zes personen. We werken binnen deze training met het COMET protocol. Dit is een bewezen effectieve methode voor het verbeteren van je zelfbeeld en het versterken van je zelfvertrouwen.

Voor verwerking van diepgaande problematiek is deze training minder geschikt.

In het kort:

Aantal sessies: 7-9

Duur per sessie: 1.5 uur

Locatie: De Ruijtershoeve, Buiten Middenweg 7 in Staphorst

Data en tijden: Per 9 september start de cursus. De tijden hiervoor zijn 09:15 tot 10:45 en/of 17:45 tot 19:15.

Psychologen: Veronika Wannigen en Anne-Mirthe Heutink

Contact: info@deruijtershoeve.nl of via het telefoonnummer: +31 858768943

Kosten: Vergoed vanuit de meeste basisverzekeringen, waarbij je eigen risico wel aangesproken wordt. Voor individuele vragen kunt u contact met ons opnemen.